Goede storytelling zoals in een film: lees onze tips

Het vertellen van een goed verhaal of zorgen voor een helder verhaallijn lijkt heel makkelijk, maar dat is het zeker niet. Zo is het uitermate belangrijk dat u goed stilstaat bij een duidelijke kernboodschap. De kracht van de boodschap ligt in de herhaling. Weten waar u meer rekening moet houden bij goede storytelling? Lees onze tips.

1.Denk aan uw doelgroep

Een sterk verhaal met een duidelijk verhaallijn moet goed aansluiten bij de ontvangers: uw doelgroep. Wanneer u met uw verhaal niet voldoende rekening houdt met de wensen en behoeften van het publiek dan heeft u kans dat betrokkenheid en aandacht voor uw verhaal klein is. En dat is juist niet de bedoeling. Neem de klant daarom als uitgangspunt. Benadruk daarnaast de voordelen. Je kunt het verhaal ook samen met het publiek ontwikkelen. Dit heeft co-storytelling.

2.Gebruik een goede structuur

Een goed verhaal moet ook goed in elkaar steken. Dat wil zeggen: een verhaal moet een begin, een romp en een slot hebben. Het is belangrijk om te beginnen met uitleg: wat is er aan de hand bijvoorbeeld? Vervolgens gaat u hier steeds meer informatie aan toevoegen. Dit leidt uiteindelijk tot een climax in uw verhaal. Denk maar aan een boek, film of serie. Hierin wordt eveneens het verhaal opgebouwd.

3.Zorg voor beeldvorming

Wanneer u uw publiek een verhaal voorschotelt met goede storytelling, zorg dan voor zo veel mogelijk beeldvorming bij het publiek. Een verhaal moet niet ingewikkeld zijn en allerlei abstracte passages bevatten. Maak het verhaal tastbaar. Vertel zaken die bijvoorbeeld over de omgeving gaan. Laat mensen meeslepen in uw verhaal. Door het publiek in de situatie te wanen waarover u vertelt zal hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid steeds groter worden. Probeer niet te veel emoties te gebruiken in uw verhaal. Te veel emoties kan juist tegen u werken als storyteller.