Harry Potter en de Steen der Wijzen

Harry Potter is een legende in het land van de tovenaars. Hij heeft als enige persoon een aanval van de man “wiens naam niet gezegd mag worden” overleefd. Zijn ouders hadden echter niet zoveel geluk en stierven tijdens deze aanval. De wees Harry is nog een baby en weet niets van dit alles. Hij wordt gedropt bij de enige familie die hij nog heeft, de familie “Dursley”. Hij wordt slecht door zijn de zijn oom en tante behandeld en ook het verwende zoontje “Dudley” maakt Harry’s leven niet makkelijker. Zijn verblijf in de “Dursley-residence” is de kleine bezemkast onder de trap. Vlak voor zijn elfde verjaardag ontvangt hij een brief. De oom van Harry verscheurt echter, voordat Harry deze kan lezen, deze brief. Maar al snel hierna komen er meer en meer brieven voor Harry en ook de oom van Harry kan niet voorkomen dat Harry de inhoud krijgt te zien. Harry leest de brief: hij mag gaan studeren aan de Hogwarts school voor Magie. Kortom, een opleiding tot tovenaar. Hij geloofd zijn ogen niet, maar al snel staat de reus Hagrid voor zijn neus om hem mee te nemen naar de school. Na het kopen van een toverstok en andere hocus-pocus benodigdheden is het dan echt zover. Via perron 9 3/4 vertrekt hij met de Hogwarts-express naar de school. Eenmaal aangekomen maakt Harry al snel een aantal vrienden en beleeft samen met hen diverse spannende avonturen. Het lijkt er echter steeds meer op dat een oude vijand weer op de loer ligt….

Wat kan je eigenlijk nog zeggen over een film waarover al zoveel gepraat en geschreven is…
Eén ding is in ieder geval zeker: de nu al legendarische schrijfster J.K. Rowling heeft met haar boeken de harten van miljoenen kinderen en volwassenen gestolen. Naar mijn mening volledig terecht want de boeken zijn zeer detaillistisch geschreven en maken het voor de lezer zeer makkelijk om zichzelf volledig te verliezen in de heerlijke wereld van Harry Potter.

Terug naar de verfilming van het eerste boek ‘Harry Potter and the Sorcerer’s Stone’. De wereld van Harry wordt door de makers goed neergezet. Mede door het gebruik van de redelijke tot goede special effects is het makkelijk om je als kijker in te leven in de vreemde en fantasievolle wereld waarin Harry Potter leeft. De, voornamelijk jonge, cast doet stevig zijn best om de, door J.K. Rowling, zo nauwkeurig uitgewerkte karakters neer te zetten en deze inspanning vertaalt zich in, over het algemeen, degelijk acteerwerk.
Naar mijn mening laat de film toch hier en daar wel een steekje vallen. Vooral het gedeelte waarin Harry bij de familie “Dursley” woont is in het boek veel beter uitgewerkt dan in de verfilming. Dit is een groot gemis omdat in dit deel een groot stuk van Harry’s karakter wordt ontwikkeld. Ook bevat het boek wat meer humor dan de film. Vooral de aanwezigheid van de plaaggeesten hadden de makers meer kunnen uitdiepen.
Toch is deze film een tip voor de jongeren en oudere jongeren onder ons. Het is heerlijk om jezelf (weer) te verliezen in de fantasiewereld van Potter…..
Voor de echte fans Harry Potter 2 ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ verschijnt in het laatste kwartaal van dit jaar in de bioscoop.

Over J.K. Rowling
Geboortedatum: 31 juli 1965
Geboorteplaats: Chipping Sodbury, Bristol, Engeland

De schrijfster J.K. Rowling is nu al een fenomeen. De vrouw die Harry Potter bedacht heeft een dik belegde boterham aan haar creatie, maar het succes kwam niet vanzelf.

J.K. Rowling woonde tot haar negende in haar geboorteplaats. Toen ze zes was schreef ze al haar eerste boek, `konijn’. Toen al droomde ze ervan om later schrijfster te worden. In deze eerste negen jaar van haar leven speelde ze veel met de buurkinderen met, jawel, de achternaam “Potter”…

Vanaf haar negende bezoekt ze diverse scholen. Vrienden, leraren en medeleerlingen vormen de basis voor karakters die we later terug vinden in de Harry Potter boeken. Zeer goede herinneringen uit deze schooltijd heeft J.K. Rowling aan Juffrouw Shepherd, de Engelse lerares van Rowling, die haar stimuleerde om te blijven schrijven. Na haar middelbare school studeert ze 4 jaar Frans en Klassieke Talen aan de Universiteit van Exeter, gaf 1 jaar Engelse les in Parijs, volgde een cursus voor tweetalige secretaresse en werkte bij Amnesty International.

Het idee voor Harry Potter ontstond tijdens een treinreis naar Londen in 1990. Tijdens deze rijs verzon ze het hele plan voor de zeven delen van Harry Potter. Toen ze 28 was en haar dochter “Jessica” werd geboren had ze de eerste drie hoofdstukken van `the Sorcerer’s Stone` al af. Haar toenmalige man vroeg echter een scheiding aan en op school werd ze ontslagen. Hierna vertrok ze met haar dochter naar Edinburgh . Daar leefde ze een jaar van een bijstandsuitkering om, na het behalen van haar Postuniversitair Leraarscertificaat, les te gaan geven. Tijdens de slaapjes van haar jonge dochter werkt ze verder aan haar eerste Potter boek in een café in de buurt. In 1997 komt, na twee afwijzingen van uitgevers (!) de eerste Potter uit: ‘Harry Potter and the Sorcerer`s Stone’ (in Nederland in 1998 verschenen onder de titel ‘Harry Potter en de steen der Wijzen’). Het boek is onmiddellijk een groot succes, en wint de prestigieuze Smarties Book Award 1997. Tot nu toe heeft J.K. Rowling vier boeken over Harry Potter geschreven. Alle delen zijn tot nu toe een daverend succes geworden.

BEELD:
De film staat in 2.35:1anamorphic widescreen op de DVD. Let op: er is ook een 4:3-aspect ratio DVD in de handel ! Kijk dus eerst even achter op de DVD zodat u de versie koopt die uw voorkeur geniet. De beeldkwaliteit is redelijk tot goed. Het beeld is over het algemeen scherp en de kleuren ogen helder en fris.
De donkere partijen zijn, wederom, niet rustig genoeg en hier en daar bevat de DVD een aantal minimale compressiefoutjes. De special effects zijn over het algemeen overtuigend en ook de belichting, vooral in de spannende scènes, is subliem. Ondertitels beschikbaar in het Nederlands en het Duits.

GELUID:
Op de DVD zijn de originele Engelse, een Duitse en een Nederlands gesproken versie beschikbaar. Allen zijn beschikbaar in het formaat Dolby Digital 5.1-EX. De geluidskwaliteit van de DVD is uitstekend. Het stemgeluid is helder en de muziek, de sfeergeluiden en geluidseffecten zijn goed gemixt. De rear speakers worden veelvuldig, maar niet overdadig gebruikt. De muziek van John Williams, een filmmuziek componist van formaat, is werkelijk onbetwistbaar goed en het lijkt soms wel alsof hij voor het maken van de soundtrack zelf een maandje heeft meegelopen in Hogwarts ! De componist schreef ook al muziek voor o.a. The Patriot, A.I., Star Wars: Episode II en de nog te verschijnen films van Harry Potter. Het geluid op deze DVD maakt het mede tot een echte “thuisbioscoop ervaring”.

EXTRA’S:
De package bevat twee discs. Op disc 1 vinden we, naast de film en de uitstekend geanimeerde menu’s, ook al de eerste extra’s. Zo is er een item “Cast & Crew” met een lijst van de belangrijkste cast en medewerkers. Ook zijn er de “Theatrical Trailer” en de “Teaser Trailer” te vinden.
Echt interessant wordt het echter pas op disc 2. De kijker kan kiezen uit diverse taalversies waaronder het Nederlands. Daarna stapt men binnen in de spannende wereld van Potter. Onder andere te vinden zijn de items:
Diagor Alley
In dit deel kan je in de diverse winkels een aantal “schoolspullen” kopen die je nodig hebt voor je opleiding aan Hogwarts. Let op: zonder het aanschaffen van deze schoolspullen heb je geen toegang tot de “classrooms”!
Tour
Een in 3-D gemaakte rondleiding door Hogwarts. In sommige stukken kan de kijker zelf, met behulp van de cursortoetsen, rondkijken in de verschillende ruimtes. Deze feature wordt duidelijk uitgelegd door de voice-over die dit item begeleid.
Sorting Hat
Hier wordt het een en ander verteld over de verschillende afdelingen binnen Hogwarts.
Classrooms