Kijken we anders tv?

Vroeger waren er maar drie zenders om naar te kijken, Nederland1, Nederland 2 en Nerdeland 3. De commerciële omroepen bestonden toen nog niet dus we hadden ook geen keuzestress. Hele families keken in ons land naar dezelfde praatprogramma’s en familieshows. Wie al wat ouder is herinnert zich bijvoorbeeld vast en zeker nog het satirische programma Farce Majeur of de jeugdserie Swiebertje. Veel mensen keken naar die programma’s want het aanbod was immers beperkt.

Commerciële zenders

Op een gegeven moment werd het aantal zenders waar we uit konden kiezen groter, zeker toen de commerciële zenders op het toneel verschenen. Het aanbod was groot maar er was ook een groot nadeel van die zenders. We werden opeens bestookt met reclamespotjes tussen de programma’s door. Maar juist die reclame op televisie is een grote bron van inkomsten voor de commerciële zenders, ze danken er voor een groot deel hun bestaansrecht aan. Wat je tegenwoordig erg veel ziet zijn verbouw programma’s programma’s over koken. Kennelijk vinden de mensen dat leuk om te zien, wellicht omdat we allemaal weleens moeten klussen en koken moeten we ook iedere dag. Dat maakt dergelijke programma’s populair en de kijkcijfers liegen er dan ook niet om. Ook de zogenaamde reality programma’s waarbij bekende BN’ers worden gevolgd in hun dagelijks leven doen het goed.

Interactieve televisie

Tegenwoordig is televisiekijken echt veranderd, als we een uitzending gemist hebben is dat geen probleem meer. We nemen tegenwoordig onze favoriete programma’s op om ze op een later tijdstip terug te kijken. Daar hebben we dan wel een speciaal kastje voor nodig met een harde schijf waar de programma’s op kunnen worden opgeslagen. Een groot nadeel voor de commerciële zenders van die vorm van tv kijken is, dat de reclameblokken tussen de programma’s doorgespoeld worden en daardoor bijna niet meer worden bekeken. Dat kan op den duur zorgen voor een terugval in de reclame-inkomsten omdat de adverteerders gaan merken dat ze minder reacties krijgen op de reclamespotjes die worden uitgezonden. Het gevolg daarvan kan weer zijn dat er goedkopere en kwalitatief minder goede programma’s worden uitgezonden door de omroepen om zo de kosten te drukken.

Video on demand

Ook video on demand is steeds populairder aan het worden. Je kunt je dan bijvoorbeeld abonneren op Netflix waarmee je de mogelijkheid krijgt om je favoriete serie te bekijken wanneer je dat zelf maar wilt. Ook filmabonnementen zijn erg in trek waarbij je via een abonnement de meest uiteenlopende films gewoon thuis via je je eigen televisie kunt bekijken.